Jako firma Świat Akumulatorów w
dniach od 16 grudzień 2013 do 9 styczeń 2014, przeprowadziliśmy test
konsumencki najpopularniejszych akumulatorów do pojazdów zasilanych
silnikiem diesla (pojemności akumulatorów od 74Ah do 77Ah).
W
teście przebadaliśmy wyłącznie akumulatory rozruchowe, które znajdują
się w naszej ofercie lub te, które sprzedajemy na zamówienie Klienta.
Warunki i sposób przygotowania akumulatora do testu:
Wszystkie akumulatory jakie badaliśmy w ramach naszego testu konsumenckiego zostały przygotowana w następujący sposób:
- akumulator został rozładowany do napięcia 10.48V (BESTER - ZESPÓŁ OPORNIKÓW)
- akumulator został naładowany ładowarką mikroprocesorową (YPC8A12)
- akumulator po osiągnięciu stanu naładowania został przeniesiony do pomieszczenia, w którym przeprowadzaliśmy test, gdzie oczekiwał na badanie przez 168 godziny (7 dni)
- temperatura w pomieszczeniu gdzie akumulator był rozładowywany i ładowany wynosiła +12 stopni celsjusza
Sposób przeprowadzenia testu:
- z badanego akumulatora zostały spisane parametry, jakie deklaruje producent (napięcie, pojemność i prąd rozruchu)
- z badanego akumulatora spisano indywidualny kod produktu
- pomiar napięcia spoczynkowego przed wykonaniem testu, przy użyciu urządzenia pomiarowego Midtronics MDX-300
- pomiar prądu rozruchowego przed wykonaniem testu, przy użyciu urządzenia pomiarowego Midtronics MDX-300
- pomiar pojemności akumulator przy pomocy urządzenia AlfaBat-Pro, produkowane przez belgijskiego producenta Emrol. Rozładowywanie obywało się wg ustawień fabrycznych i zalecanych przez producenta aż do napięcia 10.48V, po którym test ulegał zakończeniu. Wynik podawany jest procentach.
- temperatura w pomieszczeniu wynosiła +15 stopni celsjusza
Ocena wyników:
- akumulatory podzieliliśmy na 3 grupy: standard, optimum i premium
- decyzję do jakiej grupy przypisać akumulator podejmowaliśmy na podstawie oferty producenta (dla przykładu Centra ma w swojej ofercie akumulatory typu: standard, plus i fututra, podobnie Varta - w tych przypadkach przypisanie do odpowiedniej grupy było czynnością prostą, w pozostałych przypadkach ocena była bardziej subiektywna)
- ocenie podlegały 3 parametry, a każdy z nich otrzymał inną skalę możliwych do zgromadzenia punktów, i tak: cena (od 10 do 1), prąd rozruchu (od 20 do 1) oraz pojemność (od 30 do 1)
- punkty przyznawane były na zasadzie: za najlepszy wynik maksymalna ilość punktów, a każdy następny otrzymywał 2 punkt mniej dla parametru cena, 3 punkty mniej dla parametru prąd rozruchu i 5 punkty mniej dla parametru pojemność.
- cena akumulatora podana w teście, jest cena detaliczną zawierającą podatek VAT23%, liczoną na zasadzie: cena zakupu + stały narzut, jednakowy dla każdego akumulatora.
Specyfikacje techniczne przyrządów, które były używane przy pomiarach podaczas testu:
AlfaBat-Pro –
to tester pojemności akumulatora, produkowany w Belgii przez firmę
EMROL. Informacje o produkcie i jego parametrach dostępne po tym linkiem
(kliknij)
Midtronics MDX-300 –
to jeden z najpopularniejszych testerów akumulatorów mierzący
konduktancję. Informacje o produkcie i jego parametrach dostępne po tym
linkiem (kliknij)
YPC8A12 –
wszystkie akumulator do testu zostały naładowane przy użyciu ładowarki
YU-POWER YPC8A12. Specyfikacja ładowarki po tym linkiem (kliknij).
Zbiorczy wynik bez rozbicia na grupy, czytaj i zobacz całość:
W zbiorczej ocenie posługujemy się kryterium zdobytych punktów w poszczególnych testach, które są omówione w następnych artykułach.
Czynniki które decydowały o ilości zdobytych punktów, to: pojemność, zdolność rozruchowa i cena. Oceniając akumulator jedynie po konkretnych danych klasyfikacja wygląda jak poniżej.
Zbiorczy wynik bez rozbicia na grupy, czytaj i zobacz całość:
W zbiorczej ocenie posługujemy się kryterium zdobytych punktów w poszczególnych testach, które są omówione w następnych artykułach.
Czynniki które decydowały o ilości zdobytych punktów, to: pojemność, zdolność rozruchowa i cena. Oceniając akumulator jedynie po konkretnych danych klasyfikacja wygląda jak poniżej.
Miejsce | Producent | Model | Pojemność deklarowana | Cena detaliczna | Rozruch deklarowany | Rozruch zmierzony | Pojemność w % |
1 | LOXA | ANTY-FROST | 74Ah | 280,00 zł | 720A EN | 723A | 107,80% |
2 | AUTOPART | GALAXY GOLD | 77Ah | 370,00 zł | 800A EN | 786A | 106,00% |
3 | BANNER | POWERBULL | 74Ah | 350,00 zł | 680A EN | 710A | 118,10% |
4 | JENOX | GOLD | 75Ah | 320,00 zł | 700A EN | 788A | 76,50% |
5 | AUTOPART | PLUS | 75Ah | 330,00 zł | 750A EN | 777A | 99,70% |
6 | YUASA | YBX3096 | 75Ah | 350,00 zł | 650A SAE | 655A | 102,90% |
7 | VARTA | BLUE | 74Ah | 380,00 zł | 680A EN | 783A | 92,20% |
8 | WESTA | FORSE | 74Ah | 350,00 zł | 720A EN | 692A | 102,20% |
9 | JENOX | CLASSIC | 74Ah | 260,00 zł | 668A EN | 651A | 72,30% |
10 | YUASA | YBX5100 | 75Ah | 400,00 zł | 680A SAE | 771A | 78,00% |
11 | CENTRA | FUTURA | 77Ah | 450,00 zł | 760A EN | 735A | 96,80% |
12 | CENTRA | STANDARD | 70Ah | 340,00 zł | 640A EN | 562A | 80,50% |
13 | CENTRA | PLUS | 74Ah | 380,00 zł | 680A EN | 674A | 82,30% |
14 | VARTA | SILVER | 77Ah | 440,00 zł | 780A EN | 683A | 88,90% |
Szczegółowe warunki testu:
http://akumulatory-prostowniki.blogspot.com/2014/01/test-konsumencki-akumulatorow-do-diesla.html
http://akumulatory-prostowniki.blogspot.com/2014/01/test-konsumencki-akumulatorow-do-diesla.html
Akurat jenox w swojej cenie chyba bezkonkurencyjny, z polskich chyba najbardziej sprawdzony. Z paroma droższymi też by pewnie spokojnie pokonkurował.
OdpowiedzUsuńBANNER POWERBULL ma chyba za wysoką ocenę. Mnie wysiadł zaraz po dwu letniej gwarancji. Swoją drogą przydałby się test nie tylko sprawnościowy, ale i wytrzymałościowy. To by dało dopiero obraz dobrego akumulatora.
OdpowiedzUsuńAkmulator aby działać prawidłowo musi mieć spełnione odpowiednie warunki . Wystarczy uszkodzony alternator , czy niewielkie zwarcie w obwodzie rozładowująca akmulator podczas postoju i już mamy problem który skutkuje opinią że padł mi po gwarancji . Dlatego róbmy przeglądy nie tylko oleju , płynu chłodniczego ale przynajmniej 2 razy do roku ładowanie akmulatora a problemów unikniemy nawet z najtańszym akumulatorem .
OdpowiedzUsuńNo nie wiem. Najtańszy o pojemności powiedzmy 60Ah kupisz w cenie 150zł, najdroższy 450zł, czymś prócz ceny muszą się różnić, więc nie ma co oczekiwać, że akumulator za 150zł będzie trzymał deklarowane parametry, bądź nie będzie problematyczny w niskich temperaturach.
UsuńBrednie piszesz, ja kupiłem dwie takie same centry z 3 letnią gwarancją i padły praktycznie równo po gwarancji, w dwóch różnych pojazdach.
UsuńZapomniałem dopisać, że o Banner dużo złego się pisze, i można składać to na karb awarii samego auta, tyle tylko, że biorąc pod uwagę opinie akumulatorów innych producentów, Banner ostatnimi czasy wypada po prostu źle, 1,5-2 lata i odmawia posłuszeństwa, Warta 3 lata i pada. Żródło ceneo, skąpiec, opineo.
OdpowiedzUsuńA i najważniejsze dla akumulatora to jego działanie zimą, podczas silnych mrozów, więc te plus 15 stopni to żaden test.
UsuńAkumulatory powinny zostać przetestowane w temperaturze plus 15 ale i minus 15 stopni, dopiero wtedy wyniki będą wiarygodne, bo nie każdy w ujemnych temperaturach trzyma odpowiednie wartości
Ja mam od 7 lat akumulator BERGA 74 ah auto to bmw 320 D auto stoi na dworze brak garażu
OdpowiedzUsuńNawet najprostsze prostowniki z rozruchem mogą uratować sytuację, sam kiedyś miałem przypadek, gdzie prostownik ocalił dzień pracy. Polecam posiadanie chociaż jednego prostego.
OdpowiedzUsuń