piątek, 17 stycznia 2014

Test konsumencki akumulatorów do diesla 74-77Ah - opis testu, warunków, narzędzi i kryteria oceny

Jako firma Świat Akumulatorów w dniach od 16 grudzień 2013 do 9 styczeń 2014, przeprowadziliśmy test konsumencki najpopularniejszych akumulatorów do pojazdów zasilanych silnikiem diesla (pojemności akumulatorów od 74Ah do 77Ah).
W teście przebadaliśmy wyłącznie akumulatory rozruchowe, które znajdują się w naszej ofercie lub te, które sprzedajemy na zamówienie Klienta.

Warunki i sposób przygotowania akumulatora do testu:
Wszystkie akumulatory jakie badaliśmy w ramach naszego testu konsumenckiego zostały przygotowana w następujący sposób:
  • akumulator został rozładowany do napięcia 10.48V (BESTER - ZESPÓŁ OPORNIKÓW)
  • akumulator został naładowany ładowarką mikroprocesorową (YPC8A12)
  • akumulator po osiągnięciu stanu naładowania został przeniesiony do pomieszczenia, w którym przeprowadzaliśmy test, gdzie oczekiwał na badanie przez 168 godziny (7 dni)
  • temperatura w pomieszczeniu gdzie akumulator był rozładowywany i ładowany wynosiła +12 stopni celsjusza
Sposób przeprowadzenia testu:
  • z badanego akumulatora zostały spisane parametry, jakie deklaruje producent (napięcie, pojemność i prąd rozruchu)
  • z badanego akumulatora spisano indywidualny kod produktu
  • pomiar napięcia spoczynkowego przed wykonaniem testu, przy użyciu urządzenia pomiarowego Midtronics MDX-300
  • pomiar prądu rozruchowego przed wykonaniem testu, przy użyciu urządzenia pomiarowego Midtronics MDX-300
  • pomiar pojemności akumulator przy pomocy urządzenia AlfaBat-Pro, produkowane przez belgijskiego producenta Emrol. Rozładowywanie obywało się wg ustawień fabrycznych i zalecanych przez producenta aż do napięcia 10.48V, po którym test ulegał zakończeniu. Wynik podawany jest procentach.
  • temperatura w pomieszczeniu wynosiła +15 stopni celsjusza
Ocena wyników:
  • akumulatory podzieliliśmy na 3 grupy: standard, optimum i premium
  • decyzję do jakiej grupy przypisać akumulator podejmowaliśmy na podstawie oferty producenta (dla przykładu Centra ma w swojej ofercie akumulatory typu: standard, plus i fututra, podobnie Varta - w tych przypadkach przypisanie do odpowiedniej grupy było czynnością prostą, w pozostałych przypadkach ocena była bardziej subiektywna) 
  • ocenie podlegały 3 parametry, a każdy z nich otrzymał inną skalę możliwych do zgromadzenia punktów, i tak: cena (od 10 do 1), prąd rozruchu (od 20 do 1) oraz pojemność (od 30 do 1)
  • punkty przyznawane były na zasadzie: za najlepszy wynik maksymalna ilość punktów, a każdy następny otrzymywał 2 punkt mniej dla parametru cena, 3 punkty mniej dla parametru prąd rozruchu i 5 punkty mniej dla parametru pojemność.
  • cena akumulatora podana w teście, jest cena detaliczną zawierającą podatek VAT23%, liczoną na zasadzie: cena zakupu + stały narzut, jednakowy dla każdego akumulatora.


Specyfikacje techniczne przyrządów, które były używane przy pomiarach podaczas testu: 
AlfaBat-Pro – to tester pojemności akumulatora, produkowany w Belgii przez firmę EMROL. Informacje o produkcie i jego parametrach dostępne po tym linkiem (kliknij)
Midtronics MDX-300 – to jeden z najpopularniejszych testerów akumulatorów mierzący konduktancję. Informacje o produkcie i jego parametrach dostępne po tym linkiem (kliknij)
YPC8A12 – wszystkie akumulator do testu zostały naładowane przy użyciu ładowarki YU-POWER YPC8A12. Specyfikacja ładowarki po tym linkiem (kliknij).

Zbiorczy wynik bez rozbicia na grupy, czytaj i zobacz całość:



W zbiorczej ocenie posługujemy się kryterium zdobytych punktów w poszczególnych testach, które są omówione w następnych artykułach.
Czynniki które decydowały o ilości zdobytych punktów, to: pojemność, zdolność rozruchowa i cena. Oceniając akumulator jedynie po konkretnych danych klasyfikacja wygląda jak poniżej.




Miejsce Producent Model Pojemność deklarowana Cena detaliczna Rozruch deklarowany Rozruch zmierzony Pojemność w %
1 LOXA ANTY-FROST 74Ah 280,00 zł 720A EN 723A 107,80%
2 AUTOPART GALAXY GOLD 77Ah 370,00 zł 800A EN 786A 106,00%
3 BANNER POWERBULL 74Ah 350,00 zł 680A EN 710A 118,10%
4 JENOX GOLD 75Ah 320,00 zł 700A EN 788A 76,50%
5 AUTOPART PLUS 75Ah 330,00 zł 750A EN 777A 99,70%
6 YUASA YBX3096 75Ah 350,00 zł 650A SAE 655A 102,90%
7 VARTA BLUE 74Ah 380,00 zł 680A EN 783A 92,20%
8 WESTA FORSE 74Ah 350,00 zł 720A EN 692A 102,20%
9 JENOX CLASSIC 74Ah 260,00 zł 668A EN 651A 72,30%
10 YUASA YBX5100 75Ah 400,00 zł 680A SAE 771A 78,00%
11 CENTRA FUTURA 77Ah 450,00 zł 760A EN 735A 96,80%
12 CENTRA STANDARD 70Ah 340,00 zł 640A EN 562A 80,50%
13 CENTRA PLUS 74Ah 380,00 zł 680A EN 674A 82,30%
14 VARTA SILVER 77Ah 440,00 zł 780A EN 683A 88,90%

9 komentarzy:

  1. Akurat jenox w swojej cenie chyba bezkonkurencyjny, z polskich chyba najbardziej sprawdzony. Z paroma droższymi też by pewnie spokojnie pokonkurował.

    OdpowiedzUsuń
  2. BANNER POWERBULL ma chyba za wysoką ocenę. Mnie wysiadł zaraz po dwu letniej gwarancji. Swoją drogą przydałby się test nie tylko sprawnościowy, ale i wytrzymałościowy. To by dało dopiero obraz dobrego akumulatora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Akmulator aby działać prawidłowo musi mieć spełnione odpowiednie warunki . Wystarczy uszkodzony alternator , czy niewielkie zwarcie w obwodzie rozładowująca akmulator podczas postoju i już mamy problem który skutkuje opinią że padł mi po gwarancji . Dlatego róbmy przeglądy nie tylko oleju , płynu chłodniczego ale przynajmniej 2 razy do roku ładowanie akmulatora a problemów unikniemy nawet z najtańszym akumulatorem .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie wiem. Najtańszy o pojemności powiedzmy 60Ah kupisz w cenie 150zł, najdroższy 450zł, czymś prócz ceny muszą się różnić, więc nie ma co oczekiwać, że akumulator za 150zł będzie trzymał deklarowane parametry, bądź nie będzie problematyczny w niskich temperaturach.

      Usuń
    2. Brednie piszesz, ja kupiłem dwie takie same centry z 3 letnią gwarancją i padły praktycznie równo po gwarancji, w dwóch różnych pojazdach.

      Usuń
  4. Zapomniałem dopisać, że o Banner dużo złego się pisze, i można składać to na karb awarii samego auta, tyle tylko, że biorąc pod uwagę opinie akumulatorów innych producentów, Banner ostatnimi czasy wypada po prostu źle, 1,5-2 lata i odmawia posłuszeństwa, Warta 3 lata i pada. Żródło ceneo, skąpiec, opineo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A i najważniejsze dla akumulatora to jego działanie zimą, podczas silnych mrozów, więc te plus 15 stopni to żaden test.
      Akumulatory powinny zostać przetestowane w temperaturze plus 15 ale i minus 15 stopni, dopiero wtedy wyniki będą wiarygodne, bo nie każdy w ujemnych temperaturach trzyma odpowiednie wartości

      Usuń
  5. Ja mam od 7 lat akumulator BERGA 74 ah auto to bmw 320 D auto stoi na dworze brak garażu

    OdpowiedzUsuń
  6. Nawet najprostsze prostowniki z rozruchem mogą uratować sytuację, sam kiedyś miałem przypadek, gdzie prostownik ocalił dzień pracy. Polecam posiadanie chociaż jednego prostego.

    OdpowiedzUsuń